De eerste stap was een grondige verkenning van de wensen, de discovery. Het ging in dit geval vooral om punten waar ze bij de bestaande websites tegenaan liepen. Een paar concrete voorbeelden zijn:
- Bij zoeken op de pagina Aanbod van woningen misten koppelingen naar mogelijk passende alternatieven. Als bij de zoekterm “Rotterdam” op dat moment geen beschikbaar aanbod is, moeten er alternatieven in de buurt getoond worden in plaats van de melding “Geen resultaten gevonden”.
- Hoe zoeken we de balans in de gewenste robuuste uitstraling, zonder onhandig en lomp te worden.
- Hoe zetten we de kernstructuur tussen de modules zo op, dat het beheer eenvoudig blijft.
Alle wensen zijn verwerkt in wireframes. Deze schematische weergaven van de websites zijn in een aantal rondes afgestemd, waarna de sitestructuur definitief was.
Visual designs
Het zoeken naar een juiste invulling van de gestelde uitgangspunten leverde diverse tussenversies en combinaties op van het visual design. In verschillende stappen en reviewsessies groeiden we naar een definitief ontwerp. De visual designs brachten een oplossing: een donkerblauwe achtergrond met witte letters, aangevuld met prachtige foto’s.
Gewaagd, want de meeste websites hebben een lichte achtergrond, maar met deze gedurfde keus bewijst ABB inderdaad niet doorsnee te zijn.
Frank van Dijk, commercieel directeur ABB, is zeer te spreken over de werkwijze van en samenwerking met T100. “In het gehele traject zijn we door T100, en met name door Kees, heel goed begeleid. De werkwijze is recht door zee en doeltreffend. De website weerspiegelt de identiteit en betrouwbaarheid van ABB. Dat bereik je niet zomaar. Wij waren in de aanloop daarnaartoe kritisch en op sommige vlakken waarschijnlijk ook veeleisend. Kees en zijn team hebben onze wensen perfect vormgegeven op de website en durfden het ook aan te geven wanneer ze twijfelden over onze ideeën.”
“De optimale werking en presentatie van de website waren altijd het uitgangspunt en uiteindelijk zijn we met elkaar tot een prachtig resultaat gekomen waar we als bedrijf heel trots op zijn!”